Ha kerékpárral közlekedsz, hozzájárulsz, hogy tisztább legyen a város levegője, s csökkenjen a zsúfoltság – miközben javul az erőnléted és a közérzeted is – olvasható Stockholm honlapján a ‘cykel’ címszó alatt. Úgy tűnik, a város tovább ‘udvarol’ lakóinak, pedig az elmúlt tizenöt évben több tízezer embert ültetek nyeregbe.
Amint tavaszra fordult az idő, milliók váltanak négy kerékről kettőre, s gurulnak, míg le nem esik az első hó. Nem csak vidéken, de a svéd nagyvárosokban is. A legelszántabbak persze nyomják, ha esik, ha fúj, ha fagy – hiszen itt úgy tartják: rossz idő nincs, csak rossz öltözék! s téli gumi – kapható kerékpárra is!
A legkisebbek, még járni nem tudnak, de a háromkerekűért már ‘ölik’ egymást az óvodák udvarán. A kiskamaszok alig varják, hogy egyedül bicajozhassanak suliba, a csomagtartóba szúrt hosszú szárú háromszögű sikító színű zászlóval jelezve: vigyázz, itt gyerek gurul! (a sisak kötelező – felnőtteknek ajánlott). A gimi felé pedig sokan már az első nyári keresetükből vásárolt ‘nemesebb vaddal’ villognak – e korban a pozíciós harc nagy hajtóerő… még bicajban is.
Nem így később! Aki városi forgalomban kedveli a tekerést, legkényelmesebben a kimustrált khakiszínű harci bicajon teheti. A hadsereg secondhand üzleteiben juthat hozzá, nem is túl olcsón, mivel igazi kultcucc. Városban kifejezetten hasznos a csinos nosztalgiabringa, mely óriási kerekei miatt elegáns pedálozást tesz lehetővé, s vígan elbírja a ráakasztott kosarakba tett kompjutert, ernyőt, bevásárlószatyrot, virágot, gyereket – és még rendszám is van rajta! Megszokott látvány az is, amint a stockholmiak teljes harci felszerelésben nyomják a pedált, reggelente és délutánonként – munkába vagy hazafelé igyekezve – a tusolás, ruhaváltás maceráját is vállalva. S az is, amint a belvárosi irodaházak, bankok, minisztériumok, s a parlament felé sikkes hölgyek és urak surrannak egy elegáns vagy éppen poros, rozzant kétkerekűn…
Kerékpártárolót vagy parkolót nemcsak köztereken, de középületek körül is építenek, falhoz támasztani ugyanis tilos. Ám a zárt tároló s a bombabiztos lánc sem védi meg a bicikliket a tolvajoktól. Igen: népsport a biciklilopás. Az uppsalai diákok a bicajok folyóba hajigálását is űzik – a város időnként előkotorja őket, s benyújtja a számlát… Ellopták a kerékpárt? Irány a biztosító, a rendőrség ugyanis nem foglalkozik biciklitolvajokkal, hacsak a vásárláskor nem üttettük a vázba az azonosító számukat.
Stockholm városa 12. éve kölccsönöz citibyke bringát azoknak, akiknek hirtelen szüksége van egyre. 1500 járgány virít – a kollektív közlekedési eszközökhöz igazítva –, a nagyobb csomópontokban, és 06.00 s 22.00 óra között bérbe vehetők, majd a max. 3 órányi használat után, bárhol leadhatók. A bicajkártya ott vásárolható, ahol az SL, a stockholmi közlekedési vállalat bérlete is, de akár erre a kártyára is tölthető kerékpárdíj, a megállókban lévő automatákról, s az internetről. Ezesetben 165 korona a 3-napos kártya, 250 korona az április-október szezonbérlet. A postaköltséget megfizetve, de ha elmész érte a raktárba, ajándékba kaphatsz egy sisakot is. A város honlapjáról letölthető egy bringás útvonal-kalkulátor is! A kölcsönzések száma tavaly elérte a hatszáz ezret!
Stockholm fontos fejlesztési iránya (s nem csak a Zöldek vesszőparipája!) a bicikliút: ma mintegy 800 kilometeren tekereg, számos ponton elhelyezett önkiszolgáló pumpa- és miniszervizzel, több városi versennyel (a világ legnagyobb női versenyét is mi rendezzük: TjejTrampet) és tizenegy városon átvezető megtervezett-vezetett (guided) kerékpár-túraútvonallal igyekszik a bringabarátok kedvébe járni.
Stockholm Bike Guide – vezetett stockholmi biciklitúrák – angol, német, francia